
| Hosting | sms brána | Práce | Brigády | Pneumatiky |
Jak? Často kladená otázka „Jak si s něčím poradit? Jak něco udělat? Jak se rozhodnout? Co vlastně koupit?
Za co zaplatit?“ Když dané věci nerozumím nebo se mi různí prodejci a odborníci snaží něco namluvit, doporučit svůj výrobek a pohanět konkurenční. Jak? Pokusíme se odpovědět.
TÝM ODBORNÍKŮ RADÍ
Zatopené auto je většinou zaplněné kontaminovanou vodou obsahující bahno, výkaly, uhynulé živočichy, fosfáty z praček a v nejhorším případě ropné látky a chemikálie které unikly během povodně.
Toto je nejhorší varianta. Existují ale i relativně příznivější situace kdy například zaplavené vozidlo je ve stojaté nebo mírně tekoucí vodě, například při přívalovém dešti nebo utopení auta na zaplavené silnici. (viz. obrázek vyprošťování vozidla hasiči)
Ovšem ani při zaplavení auta například sjetím do potoku neni situace růžová.
Nejprve se podívejme co je nutno udělat v nejhorším případě kdy je automobil i několik dní zaplaven pod vodou.
Tyto doporučení jsou teoretická a prakticky se mnohdy nedají uplatnit. Tím ale vznikají další problémy a škody.
Předně je potřeba ostříkat exteriér vozu a zbavit ho bahna a nánosů. Vynecháme podvozek a kola.
V interiéru začínáme od stropu. Případné nánosy bahna odstraníme lopatkou. Interiér ostříkáme Wapkou s mírnější tryskou. Pozor dáme na čelní sklo, palubní desku a čalounění.
Běžnou tryskou by došlo pouze k roztřiku a poškození měkýách plastových částí interiéru.
Ke konci hrubého čištění použijeme saponátový nástavec do kterého dáme tekuté mýdlo, případně přimícháme dezinfekční přípravek. (Ne SAVO)
Vyjmeme všechny zátky v podlaze a dveřích aby voda měla kam odtékat.
Nevyhneme se demontáži všech sedaček. Ty potom čistíme samostatně, nebo čalounění vyměníme za nové.
Silně znečištěné čalouněné části je možné také vyčistit teplou vodou a speciální chemií.
Uvědomte si, že jemné částice bláta a písku budou všude - pod palubní deskou, pod koberci, ve všech záhybech vzduchotechniky v navijácích pásů a dalších bezpečnostních prvcích. Nejvíce zasažena bude jistě elektronika vozu. Podceňovat nelze ani řízení a ložiska volantové tyče, drobné částice na elektroicky ovládaném pedálu akcelerátoru mohou znamenat poškození dráhy potenciometrů a nepředvídané chování plynového pedálu v budoucnosti.
I po letech se vám ale může stát, že se interiérem bude linout nepříjemný zápach bahna a výkalů. Silně zabahněné sedačky a čalounění je proto doporučeno vyhodit.
Nejeden majitel v bazaru koupeného vozu zjistil po povodni a odborném čištění, že se v sedačkách nacházela krev ze zaručeně nikdy nebouraného vozidla, ale to už je jiná kapitola.
Motor omyjeme pouze proudem vody, nepoužíváme tlakovou myčku. Po dokonalém vysušení je potřeba motor rozebrat. Motor nikdy nestartujeme a to ani po důkladném vysušení! Je potřeba z motoru odstranit vodu a naplavené bahno.
Vyměnit všešchny filtry. Vyčistit palivovou soustavu. Vyměnit náplně. Rozpojit kabelové svazky a konektory, tlakovým vzduchem osušit.
Těžko toto zvládne majitel bez zvedáku a dílenského vybavení a znalostí.
Cena oprav zaplaveného vozidla je drahá a většinou se nevyplatí. Bohužel.
Očistíme rozebrané obložení brzd, demontujeme ložiska která vyměníme nebo důkladně propereme v technické kapalině (mycím stolu).
Nutno je též demontovat manžety a zkontrolovat (osušit, vyčistit, vyměnit) ložiska, pouzdra a mazací tuk. Problém nastává u servopohonu řízení. To je nutno demontovat, odzkoušet a ... bohužel většinou se jedná o celky které jdou opravit, ale protože politika výrobce je dodávat tyto cekly, nikoli jednotlivé díly, brzo poznáte proč se oprava nových vozidel vybavených elektronickými systémy nevyplatí.
Naopak starší vozidla jsou na tom paradoxně lépe a to nejen kvůli příznivějším cenám dílů a jednoduchosti konstrukce nebo el. vybavení.
Jak? Často kladená otázka „Jak si s něčím poradit? Jak něco udělat? Jak se rozhodnout? Co vlastně koupit?
Za co zaplatit?“ Když dané věci nerozumím nebo se mi různí prodejci a odborníci snaží něco namluvit, doporučit svůj výrobek a pohanět konkurenční. Jak? Pokusíme se odpovědět.
Jak vysušit automobil po povodni?
TÝM ODBORNÍKŮ RADÍ
jak opravit automobil zaplavený při povodni
Jak zprovoznit auto po povodni.

Toto je nejhorší varianta. Existují ale i relativně příznivější situace kdy například zaplavené vozidlo je ve stojaté nebo mírně tekoucí vodě, například při přívalovém dešti nebo utopení auta na zaplavené silnici. (viz. obrázek vyprošťování vozidla hasiči)
Ovšem ani při zaplavení auta například sjetím do potoku neni situace růžová.
Jak postupovat při zatopení a vysoušení zatopeného auta, před opravou?

Tyto doporučení jsou teoretická a prakticky se mnohdy nedají uplatnit. Tím ale vznikají další problémy a škody.
- Vozidlo nevytahujte, ale vyzdvihněte z vody (bahna).
- Neotáčejte volantem.
- Ato ponechejte odemknuté.
- Otevřete všechny dveře.
- Nechte okénka tak jak jsou (otevřené, zavřené, pootevřené).
- Demontujte autobaterii z vozu.
- Nechte otevřený kufr (páté dveře) a kapotu vozu.
Jak vyčistit interiér zaplaveného vozu?
V interiéru začínáme od stropu. Případné nánosy bahna odstraníme lopatkou. Interiér ostříkáme Wapkou s mírnější tryskou. Pozor dáme na čelní sklo, palubní desku a čalounění.
Běžnou tryskou by došlo pouze k roztřiku a poškození měkýách plastových částí interiéru.
Ke konci hrubého čištění použijeme saponátový nástavec do kterého dáme tekuté mýdlo, případně přimícháme dezinfekční přípravek. (Ne SAVO)
Vyjmeme všechny zátky v podlaze a dveřích aby voda měla kam odtékat.
Nevyhneme se demontáži všech sedaček. Ty potom čistíme samostatně, nebo čalounění vyměníme za nové.
Silně znečištěné čalouněné části je možné také vyčistit teplou vodou a speciální chemií.
Uvědomte si, že jemné částice bláta a písku budou všude - pod palubní deskou, pod koberci, ve všech záhybech vzduchotechniky v navijácích pásů a dalších bezpečnostních prvcích. Nejvíce zasažena bude jistě elektronika vozu. Podceňovat nelze ani řízení a ložiska volantové tyče, drobné částice na elektroicky ovládaném pedálu akcelerátoru mohou znamenat poškození dráhy potenciometrů a nepředvídané chování plynového pedálu v budoucnosti.
I po letech se vám ale může stát, že se interiérem bude linout nepříjemný zápach bahna a výkalů. Silně zabahněné sedačky a čalounění je proto doporučeno vyhodit.
Nejeden majitel v bazaru koupeného vozu zjistil po povodni a odborném čištění, že se v sedačkách nacházela krev ze zaručeně nikdy nebouraného vozidla, ale to už je jiná kapitola.
Jak vyčistit motor zaplaveného vozu?

Motor omyjeme pouze proudem vody, nepoužíváme tlakovou myčku. Po dokonalém vysušení je potřeba motor rozebrat. Motor nikdy nestartujeme a to ani po důkladném vysušení! Je potřeba z motoru odstranit vodu a naplavené bahno.
Vyměnit všešchny filtry. Vyčistit palivovou soustavu. Vyměnit náplně. Rozpojit kabelové svazky a konektory, tlakovým vzduchem osušit.
Těžko toto zvládne majitel bez zvedáku a dílenského vybavení a znalostí.
Cena oprav zaplaveného vozidla je drahá a většinou se nevyplatí. Bohužel.
Jak vyčistit podvozek zaplaveného vozu?
Je potřeba důkladně ostříkat, neotáčet koly ani volantem. Demontujeme koncové díly výfuku. Lambda sondu. Rozebereme celý brzdový systém, důkladně hadičky profoukneme tlakovým vzduchem.Očistíme rozebrané obložení brzd, demontujeme ložiska která vyměníme nebo důkladně propereme v technické kapalině (mycím stolu).
Nutno je též demontovat manžety a zkontrolovat (osušit, vyčistit, vyměnit) ložiska, pouzdra a mazací tuk. Problém nastává u servopohonu řízení. To je nutno demontovat, odzkoušet a ... bohužel většinou se jedná o celky které jdou opravit, ale protože politika výrobce je dodávat tyto cekly, nikoli jednotlivé díly, brzo poznáte proč se oprava nových vozidel vybavených elektronickými systémy nevyplatí.
Naopak starší vozidla jsou na tom paradoxně lépe a to nejen kvůli příznivějším cenám dílů a jednoduchosti konstrukce nebo el. vybavení.
Nacházíte se v rubrice AUTO MOTO.
Doporučené odkazy
- Povinné ručení porovnání pojišťoven
- Z historie pneumatik
- Test pneumatik Německo (WV,Škoda)
- Kdy přezout?
- Doporučení výrobců
- Pneumatiky Barum
- Pneumatiky Continental
- Pneumatiky Michelin
- Test pneumatik
- Test letních pneumatik (ADAC)
- Pneumatiky Goodyear
- Pneumatiky Pirelli
- Pneumatiky Bridgestone
- Jak vybrat vhodný olej
- Carsharing v EU (Autonapůl Brno)
- LiOn baterie LiOn LiNiCoMn LiFePO4 LiMnO2