| Hosting | sms brána | Práce | Brigády | Pneumatiky |

Jak? Často kladená otázka „Jak si s něčím poradit? Jak něco udělat? Jak se rozhodnout? Co vlastně koupit?
Za co zaplatit?“ Když dané věci nerozumím nebo se mi různí prodejci a odborníci snaží něco namluvit, doporučit svůj výrobek a pohanět konkurenční. Jak? Pokusíme se odpovědět.

Jak vybrat vhodný olej do motorových vozidel?


Jak vybrat vhodný olej, provozní kapalinu?

Neni potřeba platit za drahý značkový olej - proč?

Nejednou se mi stalo, když jsem chtěl vyměnit olej, že mi byl nabízen velice drahý, kvalitní olej. To že značkové servisy mnohdy nechtějí prozradit, která náplň patří do vašeho vozu a už vůbec ne, čím ji lze nahradit, je zcela běžná věc. Sháníte-li například brzdovou kapalinu, provozní kapalinu do chladiče, nebo olej do vašeho vozu, jistě jste se s tím již setkali.
Pentosin CHF 11SCo máte, ale dělat v případě že potřebujete dolít do vašeho vozu jen nepatrné množství např. oleje?

Poradím Vám na základě jednoho příkladu ze života, který vám budiž návodem jak postupovat ve vašem případě.

Pan Karel má Fabii vyrobenou v roce 2006. Jednoho dne se mu rozsvítilo žluté světlo řízení. Zajel tedy do servisu, kde mu vysvětlili, že se na auto podívají a připojí ho k "mašině." Za to pan Karel zaplatí něco málo přes tisíc korun a když zjistí závadu, zkontaktují ho a řeknou mu přibližnou částku za opravu.
Pan Karel se zalekl a s váháním odmítl servis. Přijímací technik ho strašil, že on sám by s autem ani nejel, neboť svítí aerbag a za jízdy by mu mohl prý aerbag explodovat do obličeje. Po tomto sdělení pan karel vyděšen cenou a už méně vystrašen technikem odjel domů.
Z chytré knížky už před koupí vozidla vyčetl z čeho se skládá bezpečnostní systém a jak detailně funguje. Proto ho zastrašování vyděsilo, ale zdravý rozum zvítězil.
(Poz.: Po pravdě řečeno měl pan Karel ihned zkontrolovat stav vozidla po rozsvícení kontrolky, neboť mohlo dojít k selhání servopohonu. Pokračování v jízdě bylo zajisté riskantní, ale jinak, než se dozvěděl od pracovníka ve značkovém servisu.)

Doma pan Karel zjistil, že hladina oleje v nádržce servopohonu řízení je na minimální rysce. Závadu tedy způsobilo oprávněně čidlo množství kapaliny v nádobce, když došlo k "šplouchnutí" kapaliny.

Tento příběh jak se stal, neni vzorným příkladem jak postupovat, ale napsal ho život.

PRODAVAČŮV OLEJ NEOBSTÁL - CASTROL ATF TQ DIII / Pentosin CHF 11SCo poradit v tomto případě, když na odstranění závady stačí dolít 0,09l oleje?

Svěřit dolití značkovému servisu - zaplatíte cca 1.000Kč
Koupit si olej sám ve značkovém servisu - zaplatíte cca 700Kč
Koupit si olej ve specializované prodejně - zaplatíte cca 200Kč

Pan Karel volil třetí variantu. Bohužel olej totožný se značkovým neměli. Poradili mu a prodali mu olej Castrol ATF TQ DIII za 195Kč.

Pan Karel přišel domů a zjistil, že odborně vyškolený prodavač mu neporadil dobře. Olej, který prodavač - specialista doporučil jako vhodný se ukázal oproti originálnímu oleji v jeho voze odlišný, až zcela nevhodný.


Jak tedy situaci řešit si ukážeme na tomto konkrétním příkladu.

K orientaci poslouží snadnovyhledatelné údaje.Nejprve zjistíme že do nádobky a celého ústrojí se nám vejde dohromady 0,8l provozní kapaliny. (Tento údaj je důležitý například při celkové výměně.)

Dále zjistíme že olej v našem vozidle je PENTOSIN CHF 11S - to je tedy název a druh oleje, který máme v našem vozidle. (Údaje zjistíme nejlépe ze servisní knížky, nebo přímo od výrobce. Dalším zdrojem jsou tabulky výrobců olejů, servisní příručka, nebo publikace o vozidlech stejné typové řady. Tyto publikace většinou stojí 300Kč a každý by se s nimi měl seznámit, aby lépe porozuměl svému vozidlu a nebyl hned vyděšen nějakou banální závadou, nebo naopak neudělal fatální chybu při údržbě, nebo provozu vozidla. Ostatně publikaci lze vypůjčit v kniohovně.)

Dále vyčteme že možné náhrady pro naše auto (motorku a p.) jsou N 052 146 00, nebo TL 52 146. Možná nám, ale co hůř, prodejcům tato čísla nic neřeknou, ale nezoufejme. Postup je následující:

Vyhledáme originální olej u výrobce (dovozce) a zjistíme jeho parametry - neni to nic těžkého. Každý výrobce se snaží pochlubit, které normy jeho výrobky splňují.
PENTOSIN CHF 11S má tyto specifikace: Pentosin CHF 11S

ISO 7308
MAN 3623/93
MB 345.0
B 040 0070
VW TL 52146

NYNÍ MÁME V RUCE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ÚDAJE! Co jednotlivé normy znamenají a splňují nemusíme nutně zkoumat, neboť nás pro dané vozidlo bude zajímat především VW TL 52146. Můžeme se poohlédnout ovšem i po MB 345.0 stejně tak i po nejčastěji užívané ISO 7308.

Nyní tedy hledáme olej, který splní požadavky normy VW TL 52146 neboť takový olej bude splňovat požadavky výrobce našeho vozidla a bude i vhodný na mísení s originální náplní.

Olej TITAN ZH je např. vhodnou náhradou originálního předraženého oleje. Pan Karel dostal od prodavače nejvhodnější olej, který prý běžně zákazníci vlévají do svých fábií s elektrohydro posilovačem řízení. Mrkněme na něj. V návodu se sice píše, že je vhodný do automatických převodovek, ale také se tam píše že je ho možno použít i do servořízení.
Další zjištěný údaj ovšem příznivý být nemusí. Dle normy se totiž jedná o minerální olej a my máme plně syntetický.
Další mínus, které nás přesvědčí o nevhodnosti oleje je výčet norem, které jsou při detailním zkoumání nevyhovující oproti našemu originálnímu oleji.
Je to např.MB-Freigabe 236.5 / Allison C-4 / ZF 04D / 14A / 17C / MAN 339F / Voith 55.6335





Nehledejme všechny normy - každý výrobce většinou uvádí jiné. Třeba Slovnaft někdy uvádí u výrobků ještě dávné označení PP90, aby tak vyšel vstříc svým věrným zákazníkům, kteří si tento olej pamatují z dob socialismu v síti prodejen Mototechna a čerpacích stanic Benzina.

Hledáním vhodného plně nahraditelného oleje dojdeme například k těmto olejům s cenou 200Kč za litr oleje:Olej EKOLUBE HYDRO FLUID ZH je např. vhodnou levnou náhradou originálního předraženého oleje.

FUCHS TITAN ZH 4300B (Splňuje všechny specifikace jako originální náplň za cenou 200Kč/1l)
EKOLUBE HYDROFLUID ZH (Splňuje všechny specifikace jako originální náplň za cenou POD 200Kč/1l)

Z uvedeného návodu je patrno, že lze značně ušetřit a na kvalitě neubrat, aniž by bylo nutno kupovat drahé "originály." Tento příklad je dosti složitý, ale u motorových a převodových olejů je situace mnohem jednodušší, neboť jejich nabídka je mnohem větší a tudíž i varianty náhrad jsou variabilnější.

Pro vyznavače značek Castrol a podobných dražších výrobků, mohu ještě dodat, že kvalitní olej vhodný i do motocyklů můžeme najít v nabídce výrobce Korama Kolín za velmi příznivou cenu. Záleží jen na nás, budeme-li vybírat olej podle vlastností ověřených státní zkušebnou a podobnými institucemi, nebo dle značky výrobce. Vždy však musíme vědět o něco více, než náš zkušený prodavač.

Autor pracuje ve značkovém servisu Škoda WV.

Jak? Rady odborníků z různých oblastí života.