| Hosting | sms brána | Práce | Brigády | Pneumatiky |

Jak? Často kladená otázka „Jak si s něčím poradit? Jak něco udělat? Jak se rozhodnout? Co vlastně koupit?
Za co zaplatit?“ Když dané věci nerozumím nebo se mi různí prodejci a odborníci snaží něco namluvit, doporučit svůj výrobek a pohanět konkurenční. Jak? Pokusíme se odpovědět.

Obtěžuje vás nevyžádaná pošta? Co s tím dělat?


Nevyžádaná pošta, nevyžádaná reklama z pohledu uživatele i spamera.

Spam

Spam = nevyžádaná pošta. Co je to spam? Toto slovo vzniklo z anglického výrazu. Název vznikl zkrácením slov SP(ice) a (h)AM – Česky tedy = koření a šunka. Spam je v Anglii obchodní značka konzervy s vepřovou šunkou. Pokuty byly nakonec uděleny jen 63 firmám v celkové výši 866 tisíc korun. Dvě rekordní pokuty dohromady za 490 tisíc obdržela za opakované rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení společnost VEMO Product. Spamem se u nás zabývá Úřad na ochranu osobních údajů. V roce 2011 ÚOOÚ vyřešit 2283 podnětů. Zahájeno bylo 157 kontrol a pokuty dosáhly výnosu 866.000Kč. Tyto pokuty se týkaly jen 63 firem.
Na tento úřad lze tedy podávat oprávněné podněty opakovaného spamu, nevyžádaných reklam, nebo děje-li se nám nevyžádané obtěžování.

Uživatel

Neni nic otravnějšího než číst a mazat spam - nevyžádanou poštu.
Nevyžádaná reklama nás obtěžuje v práci i doma. Jak zmírnit toto obtěžování nevyžádanou poštou?

Kromě různých antispamových filtrů a doplňků lze doporučit hlavně toto:
Nezveřejňujte svůj e-mail nikde na internetu! Roboti ho dokáží vyhledat a zařadit do databáze spamerů. Znáte to - jak už tam jednou váš e-mail je... už se šíří lavina spamu.

Když už musíte svůj e-mail zveřejnit, použijte k tomu znesnadňující prostředky, nejjednodušší je například můjemail*zavináč*doména.cz. Kdo už se vyzná v programování, umístí do stránek Java script nebo jiný sofistikovaný nástroj. Velmi dobrou variantou může být umístění obrázku s vyobrazením e-mailu. Běžný uživatel si toho nevšimne a robot nemá nejmenší šanci. (Dnes existují vyhledávací roboty, které umí číst obrazové znaky a číslice běžného grafického formátu, nejsou ale tolik rozšířené.)
Další nejvhodnější obranou je používat dva e-maily. Jeden osobní, určený pro přátele a obchodní kontakty. Druhý, který používáme veřejně k registracím, inzerci v diskusních fórech a p.
Celkově, když se náš e-mail objeví na něčím počítači, nemáme šanci ubránit jeho anonymitu. Stačí aby nám nějaký kamarád poslel tzv. hoax a naše adresa je rázem v databázi zběračů -mailů. Osvěta v této problematice chybí. (Pro laiky je určen např projekt hoax.cz)

Spamer

Mnoho firem a jednotlivců OSVČ by rádo oslovilo co nejvíce zákazníků.
Nejlevnější forma prezentace je pomocí e-mailové kampaně. Ta je adresná. Dá se přesně zacílit. Za předpokladu že dotyčný subjekt disponuje kvalitní databází.
Pro zákazníka je tato forma též výhodná. Výhodná pro zákazníka? Ano opravdu, ale pouze za předpokladu že o ni zákazník stojí.

Uveďme příklad:

Zákazník

Paní Jarmila chodí nakupovat do řetězce s potravinami. Na internetu našla stránku tohoto řetězce s aktuálními akcemi. Protože na stránce byl výrazný grafický banner lákající k registraci k odběru novinek, zaregistrovala se.
Od té doby ji chodí reklamní sdělení dvakrát týdně.
Paní jarmile ale stačí podívat se na stránku s produkty vjednou týdně. Akce jsou stejně platné jen týden, navíc zboží je již první den většinou vyprodáno v dopoledních hodinách.
Po roce paní Jarmila zjistila že akce se opět s nepatrnou obměnou opakují. Ve skutečnosti by stačil jediný e-mail jednou za tři týdny. Paní Jarmila tedy většinu e-mailů mazala bez přečtení protože sledovala vždy akce tři týdny dopředu a poznamenala si do kalendáře zajímavé produkty, které chtěla osobně vidět, případně koupit.
Paradoxem bylo že paní Jarmila při reklamaci nekvalitního výrobku byla tak rozladěna nekorektním postupem daného řetězce, že do tohoto řetězce přestala zcela chodit. Odhlásila se též z odběru novinek. Přesto ji jednou měsíčně ještě chodilo nějaké reklamní sdělení. Teprve po e-mailové intervenci došlo k tomu že již od řetězce reklamu nedostává.
Reklamní akce tohoto řetězce ovšem stále sleduje i když v menší míře. Čte totiž tištěnou reklamu tohoto řetězce, která ji chodí do schránky.
Z marketingového hlediska je nyní stále paní Jarmila pro řetězec aktivní zákazník. Míra tlaku ale oslabila výrazně díky absenci e-mailové reklamy, která větší mírou lákala paní Jarmilu do obchodního řetězce. I když paní Jarmila v obchodě nenašla zboží z letáku, nebo po jeho prohlédnutí od svého úmyslu koupit ho upustila. (Roztrhané obaly, rozházený obsah, nevzhledný obal zboží.) Přesto její míra úspěšnosti dosahovala 60% uspokojení poptávky.
Pro obchodní řetězec ale byl tento výsledek vždy roven 100% úspěchu. Paní Jarmila vždy nakoupila nějaké zboží a to i přesto že již měla v autě nákup z jiného obchodu a prakticky nemusela nic kupovat.

Uveďme příklad:

Živnostník

Pan Evžen přišel v Ostravě o práci. V jeho věku naděje na zaměstnání je rapidně nízké. Nechtěl jít na Úřad práce. Využil odstupné platy k založení živnosti a prvotnímu pokrytí nákladů za životní náklady.
Vytiskl si letáky a vhazoval je do schránek v okruhu svého bydlení. Po roznesení několika tisíců letáků po celé Ostravě zjistil že odezva je mizivá. Dokonce absolutně nižší než čekal.
Jeho podnikatelským záměrem byly drobné přestavby bytů a domů.
Zaměření ne e-mailovou kampaň se také minulo účinkem. Pan Evžen neměl žádnou databázi e-mailů. Proto rozeslal nabídku jen na známé kontakty.
Zlom nastal, když panu Evženovi přišla nabídka volné vstupenky na stavební výstavu, které se zúčastnil minulý rok.
Tehdy vyplnil slosovatelnou vstupenku. V došlé poště bylo u kontaktů uvedeno několik desítek e-mailů na které byla ona nabídka odeslána. Pan Evžen využil tuto databázi a na všechny e-maily osobní formou (pepa.klepl@g-mail.eu = Dobrý den pane Kleple, ...) odpověděl a reakce na sebe nedala dlouho čekat.
Od té doby jeho zakázky a práce začla mít svěží směr. Kontakty a dobré reference vytvářely další síť příležitostí.
Bohužel někteří z oslovených neměli pochopení pro jeho nevyžádanou nabídku a stěžovali si na Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Od něho pak pan Evžen dostal upozornění na stížnosti a možné šetření proti jeho osobě. K dalším krokům naštěstí pro pana Evžena z této strany nedošlo. Teoreticky by mu mohla hrozit poměrně vysoká pokuta.

Závěrem ještě malé soukromé zamyšlení.
Drobní spameři typu pana Evžena nejsou hrozbou i když obtěžující spam v osobní, nebo firemní poště je stále něco co nás obtěžuje a zdržuje.
Když dostanu spam do pošty, musím se jím zabývat. To bere čas i náladu. Ročně to může být několik desítek hodin zbytečného koukání na monitor.
Na druhou stranu nějaký pan Evžen když mi bude psát osobně laděné e-maily v kterých nabízí svoji řemeslnou zručnost mě donutí k odeslání krátké univerzální odpovědi v které ho požádám aby své nabídky už na mou adresu neposílal. Věřím tomu že se tak stane což platí pro všechny solidní firmy a jedince.
Na druhou stranu, když bude Evženů stovka měsíčně, bude situace jiná - opravdu krajně obtěžující. Vzpomeňme jen na nárůst spamu z Afriky, kdy dostupnost prostředků hromadné komunikace a Google překladač udělali své!

Jak řešíme spam a hoax v redakci Jak.na1.cz?

Doslova důrazným antispamovým programem. Striktními pravidly. Nevýhodou může být pro čtenáře že spam prohlížíme cca v měsíčním až půlročním intervalu. Kdo například žádá nějakou radu od našich přispěvovatelů, neuvede do zprávy předmět, nebo v textu uvede jen krátkou větu, otázku, jeho e-mail je automaticky vyhodnocen jako spam. Končí v koši bez přečtení.
Proto se někteří tazatelé nedočkají odpovědi včas, nebo vůbec.
Program je také nastaven tak, že vyřazuje cizojazyčně napsané e-maily a e-maily obsahující jen obrázek. (Oblíbený spam Viagry.) Chcete-li psát, uvádějte řádné náležitosti e-mailové komunikace jako jsou adresa, telefon,struktura e-mailu, předmět v hlavičce zprávy.

Jak? Rady odborníků z různých oblastí života.