| Hosting | sms brána | Práce | Brigády | Pneumatiky |

Jak? Často kladená otázka „Jak si s něčím poradit? Jak něco udělat? Jak se rozhodnout? Co vlastně koupit?
Za co zaplatit?“ Když dané věci nerozumím nebo se mi různí prodejci a odborníci snaží něco namluvit, doporučit svůj výrobek a pohanět konkurenční. Jak? Pokusíme se odpovědět.

Jak vybrat pneumatiky?


TÝM ODBORNÍKŮ RADÍ (tentokrát netradičně)

První motocyklové pneumatiky.

Motocykl Pétrolette Po zrušení praporkového zákona v Anglii nastal v této zemi velký rozvoj motorismu. Mnoho firem, které vyráběly velocipedy, se vrhlo na výrobu motocyklů. Do Anglie se k motocyklům vrátíme později. Jak již padla zmínka, Francie měla doslova monopol na výrobu velocipédů. Ale o motocykly zájem neměla. Ke konci 19. století se ve Francii vyráběly nejvíce tříkolky a z výrobců byl nejznámější Leon Bollée. Jeho trojkolka měla třípřevodovou skříň, hmotnost 325 kg a výkon 3 HP, motor po straně zadního kola. O tyto stroje byl velký zájem v zahraničí. V Anglii byl zástupcem trojkolek De Dion-Boutom firma Douncan, Superbie a Com. a patentový finančník Lawson od L. Bolléea koupil licenci za tehdy fantastickou cenu – 500 tisíc franků. Jedním z prvních motocyklů ve Francii byla dvojkolka, kterou zkontruoval Millet. Raritou byl motor. Hvězdicový, pětiválec, umístěný ve středu hlavního kola. S takovým řešením se setkáváme mnohem později, u leteckých motorů. Tuto dvojkolku od roku 1894 vyráběla firma A. Darracq. Nejen motor, ale i stroj byl kuriózní. Měl výkon 0,7 HP. Motor byl čtyřtaktní, o hmotnosti 60 kg (některé prameny uvádějí 80 kg). Kola měla průměr 80 cm. Motocykl dociloval rychlosti 45-55 km/hod. Zapalování měl galvanickým článkem s cívkou. Rám měl speciální snížený, jako u dámského velocipédu, ale se speciálním upevněním předního kola. Na tomto motocyklu byla použita řada technických detailů, poprvé uplatněných na tomto stroji. Např. otočná rukojeť, kterou si o osm let později přivlastnili Američané. Konstrukce však byla na tu dobu drahá a komplikovaná, takže výrobci s tímto motocyklem nenadělali mnoho štěstí.
Za rok toho zanechali. Ale jak se ukázalo později, konstruktér Millet měl pravdu. Používání víceválcového motoru se později vrátilo, protože chod takového motoru je pružnější. Ale výroba je dražší a cena byla v té době hlavním měřítkem, které u odběratelů rozhodovalo.

O další úspěch v Německu se postaral neúnavný Hildebrand. Úspěch byl zaručen již proto, že motocykl měl pneumatiky. Stroj měl tišší jízdu a lehčí dimenzování součástí. V roce 1893 Hildebrand a jeho společník Wolfmüller postavili další motocykl s čtyřtaktním motorem. Práci na něm definitivně ukončili v roce 1894 a motocykl uvedli na trh.

Byli asi první, kteří užili pro motocykl pneumatik.

Právě jim náleží ještě jedna priorita.

Vymysleli si název „motorrad“

, který si také nechali chránit. Konstrukce tohoto stroje je velmi zajímavá, takže se u něho na chvíli zastavíme.
Motocykl měl dva výbušné horizontální válce o zdvihu 100 mm a vrtání 90 mm. Stěny válců byly velmi tenké. Setrvačník chyběl, ale nahrazovalo ho přímo zadní kolo, jehož osa měla po každé straně malou kliku o poloměru 50 mm a na osu působilo táhlo válce.
Zapalování obstarávala žhavící lampa, chráněná plechovým krytem. Jejím plamenem byly rozžhavovány dvě porcelánové „svíčky“, v kterých byl zasazen niklový drát.
Než se motor uvedl do chodu, trvalo to cca šest minut. Pokud ovšem otřesy stroje nezhasly plamen lampy. Stroj měl i automatické mazání, které obstarával samočinný olejovač. V zadním blatníku byl chladič vody a její zásobník, na který foukal vzduch od zadního kola a tím vodu chladil (?). Do měděné nádržky na benzín se vešlo 6,5 litru.
Nejvtipnější součástí byl rám a je zajímavé, že mnoho pozdějších konstruktérů se k jeho konstrukci vrátilo. Rám byl vyroben ze čtyř trubek, které byly vzájemně spojen příčkami. V prostoru tohoto rámu nosníkové konstrukce byly uloženy všechny součástky motoru, které byly ideálně chráněny.

Výkon motoru byl 2,5 HP, rychlost 30-50 km/hod. Na tento stroj konstruoval pneumatiky Veith. Byl to výborný stroj, ale příšel na svět předčasně. Následovníci jeho výborné myšlenky nepřejali, ale vrátili se k velocipedovému rámu. Např. u stroje Herkules. Zájem byl velký, v továrně pracovalo 1 200 lidé, a přesto se nestačila krýt poptávka. Motocykl Hildebranda a Wolfmüllera se předváděl a prodával v Anglii, kde ho demonstrovala firma Duncan Super and Co., jako francouzský výrobek a někdy byl tento stroj uváděn jako anglický výrobek. Ve Francii tento motocykl vyráběl v licenci H. O. Duncan po jménem Pétrolette.

Ale žádní výrobci přes velký zájem nedosáhli očekávaného obchodního úspěchu a proto oba němečtí konstruktéři roku 1898 výrobu těchto strojů zastavili.
A jen pro zajímavost: První motocyklista v Čechách byl pravděpodobně baron Artur Kraus z Pardubic, který si koupil Hildebrandův motocykl.
Autor: Karel Kýr

Projekty Karla Kýra:
Blog Karla Kýra
Z českých mlýnů

Karel Kýr Karel Kýr - odhalí nejednu záhadu kolem Vás!

   je členem Syndikátu novinářů ČR, Klubu autorů literatury faktu, východočeské odbočky Obce spisovatelů. V minulosti psal pro Svobodnou Evropu, Deutsche Welle, Český a Slovenský rozhlas.
  V současné době píše pravidelně pro týdeník Spirit, měsíčníky Fakta a svědectví.
   Nyní je v aktivním důchodu. Publikuje svoje knihy na internetu. Seznámit se s nimi můžete na wknihy.cz

Článek od pracovníka pneuservisu.

Profesionál radí

RADY OD PROFESIONÁLA - vše kolem pneumatik

NEZÁVISLÁ RADA PROFESIONÁLA JAK NAKUPOVAT PNEUMATIKY A CO SE VYPLATÍ
cena versus kvalita a p.

Jak koupit správné pneumatiky předmluva (I.-VII.)

Většina výrobců varuje před kupováním pneumatik v internetových obchodech.
JAKÁ JE REALITA?


Pracuji v pneuservisech již bezmála 28 let. Za tu dobu jsem se setkal s mnoha dotazy nevědoucích zákazníků. Zjišťuji, že poslední dobou se otázky stupňují. Přibylo mnoho druhů vozidel, máme tu také internet a všemožné výrobce. Naše nejznámější značka Barum se stále více dostává do pozadí a na mnohých autech se objevují asijské pneumatiky velmi bídné kvality. Mnoho lidí chodí do pneuservisu s pneumatikami, které bych si já osobně na auto nikdy nedal.
Napsal jsem pro Vás článek o tom jak nakoupit a hlavně na co si dát pozor při koupi pneumatik. Nesnažím se Vám vnutit žádný konkrétní výrobek. Osobně jsem zastáncem domácí značky Barum, která je mnohdy za cenu nižší než zahraniční značky schopna nabídnout dobré vlastnosti. Ale například u motocyklových pneumatik by volba dopadla v neprospěch domácího výrobce. Snaha prodejců manipulovat zákazníka do značek které nemají jiné opodstatnění než výhodný rabat, na druhou stranu vyžaduje aby zákazník byl schopen utvořit si alespoň základní povědomí o tom jaké pneumatiky jsou adekvátní vzhledem k ceně a kvalitě pro jeho vůz.
Pneumatika potřebuje jistou péči které se jí mnohdy nedostává nejen u zákazníka ale už i v mnohých prodejních skladech. Po strop narovnané pneumatiky nejen že ztratí svoji tvarovou stálost, ale mnohdy jejich datum výroby bude patřit spíše do muzea, než na naši podobně starou nápravu.
Nemusí tomu ale tak být. Stačí se seznámit s umístěním značení a významem kódu a můžeme se sami přesvědčit zda kupované pneumatiky pamatují předloňské skladové podmínky, nebo zda jejich čerstvost bude plusem pro náš nákup.
Doufám že mé zkušenosti a praktické rady vezmete v potaz při výběru vhodných pneumatik pro Vás.

Budu se Vám snažit předložit vyčerpávající přehled výrobců a prodejců pneumatik pro běžné dopravní prostředky i speciální řady pneumatik pro pracovní a závodní stroje.

<< Celý článek >>>

Autor článku o pneumatikách Autor článků o pneumatikách - nechce být identifikován zaměstnavatelem. Nevnucuje zaběhnuté klišé - PRODAT za každou cenu!

   je v současné době vedoucí značkového pneuservisu. V oboru se pohybuje již od socialismu. Tehdy začínal v Barumce. Vzhledem k neslučitelným názorům s filozofií zaměstnavatele, si nepřeje odhalovat svou identitu.
Čtenářům vzkazuje aby používali při nákupu pneumatik rozum. Zjistili si potřebné informace a cenu pneumatiky neupřednostňovali před hlediskem bezpečnosti. Neni prý nic horšího než díky špatné reakci pneumatiky se dostat třeba do vězení, nebo změnit svůj život nějakou ujmou na zdraví.

Nacházíte se v rubrice AUTO MOTO.

Jak? Rady odborníků z různých oblastí života.